• Huvudpartners

Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

Målilla Motorklubb

Vi är en förening som bildades 1929, sedan 1935 har klubben arrangerat Speedwaytävlingar. 1949 var första säsongen för klubbens representationslag Dackarna att delta i det nystartade svenska seriesystemet. Dackarna har vid fem tillfällen kört hem Lag-SM Guldet, senast 2021.

Målilla Motorklubb har under 2000-talet satsat hårt på att bygga ut anläggningen för att publiken ska mötas av komfort när man besöker Skrotfrag Arena som är namnet på speedwayarenan som ligger på motorsportområdet Målilla Motorstadion.

Målilla Motorklubb har genom åren skaffat sig stor rutin som arrangör av stora tävlingar, klubben har vid flera tillfällen arrangerat den individuella SM-finalen, och 2005 arrangerades Scandinavian Speedway Grand Prix för första gången. Hösten 2022 arrangeras Scandinavian Grand Prix för första gången med Discovery Sports Events som arrangör.

Sommaren 2009 stod klubben för första gången som arrangör av en tävling i SM serien i Tractorpulling, ett arrangemang som återkommer under sommaren. Nu skulle klubben också för första gången ge sig på ett arrangemang utan motorer, detta genom en konsert med världsartisterna The Beach Boys.

På Målilla Motorstadion finns det även en Motocrossbana och en permanent bana för Bilspeedway, denna verksamhet ingår i Målilla Motorklubb men bedrivs av de fristående föreningarna Målilla MK Motocrossklubb och Målilla MK Bilklubb.

Sedan säsongen 2010 har Målilla Motorklubb ett Aktiebolag, Dackarna AB, som sköter driften av anläggningen samt Elitverksamheten i föreningen.