• Huvudpartners

Tisdag Tis 30 Juli Jul
Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

MÅLILLA MOTORKLUBBS HISTORIK I SAMANFATTNING.

Målilla Motorklubb grundades den 12 juni 1929 och syftet med klubben var att lobba för den nytta samhället och invånarna kunde ha av de motorfordon som började dyka upp på gatorna. Ett led i verksamheten var att ordna tävlingar, den 12 oktober ordnades den första tävlingen.

Den 7 september 1935 anordnades klubbens första jordbanetävling på den nybyggda jordbanan vid gamla idrottsplatsen, 2 000personer kom för att se denna nya företeelse att köra motorcykel runt runt på en ovalbana.

1946 återupptogs tävlandet efter kriget och tävlingsformen Jordbana hade bytt namn till Speedway och första tävlingen blev en riktig succé med en publik på närmare 8 000personer.

1948 introduceras Speedway som lagsport i Sverige och året efter bildar Målilla MK sitt eget lag Dackarna som mellan åren 1949-1965 har stora framgångar i landets högsta serie och blir 4 gånger korade till Svenska Mästare och tar totalt 9 medaljer på 13 säsonger.

1966 är enda säsongen som inte Målilla har haft ett representationslag i seriesystemet. Redan året efter 1967 börjar klubben om i division 3 och påbörjar vägen tillbaka och mellan 1973-1979 är åter laget i högstaserien med en bronsmedalj som facit. Därefter följer två decennier där laget åker jojo mellan de första och andra divisionerna och de stora framgångarna uteblir. På toppen av detta har klubben stora problem med de närmsta grannarna till Motorbanan och bullerproblemen tvingar Målilla MK att 1989 påbörja bygget av en träningsbana.

1992 körs den sista Speedwaytävlingen på Målilla Motorbana och en epok går i graven, året därpå den 29 juni invigs Speedwaybanan på Målilla Motorstadion, en anläggning som sedan kommer att bestå av en bana för Motocross och en egen ovalbana för Folkrace (Bilspeedway).

Ansträngningarna med byggandet av den nya anläggningen tar på krafterna och de uteblivna sportsliga framgångarna gör att det mesta känns tungt.

Hösten 1995 blir en nystart för hela Målilla MK. Klubben börjar jobba efter nya riktlinjer, hård marknadsföring, en tydlig målmedvetenhet och tydligare arbetsfördelning gjorde att det åter började hända saker i klubben. Arenan utvecklades från att från början känts som en gigantisk sandgrop till att idag vara en fullvärdig Arena med stora möjligheter för arrangemang utöver Speedwayen.

2000 fick arenan sin första läktare med plats för 2 500personer, läktaren har sedan byggts ut i ytterligare två omgångar och idag finns 6 500 sittplatser. Klubbhuset har byggts om, den ursprungliga serveringen har blivit en restaurang med eget kök och två barer, här tar man hand om ca 600 matgäster när det drar ihop sig till tävling. Arenan är utrustad med två stora toalettbyggnader och elva försäljningsställen med allt ifrån kaffe, godis, korv, hamburgare och souvenirer.

Målet när man 1995 satte sig ner och tittade på framtiden var att arrangera större tävlingar utöver serieverksamheten och 2000 fick klubben arrangera SM Helgen i Speedway och detta gav mersmak och 2004 fick man åter förtroendet att arrangera SM Helgen och nu började man sikta högre.  Hösten 2004 kontaktade klubben BSI för att få dem att lägga en VM deltävling i Målilla och efter att klubben presenterat sina tankar för engelsmännen som äger och driver VM serien så undertecknades ett avtal som innebar att man den 13 augusti 2005 arrangerade Scandinavian Speedway Grand Prix. Avtalet har sedan förlängts och många Grand Prixtävlingar har genomförts fram till 2021. 2022 blev det klart att den nya arrangören, Discovery Sports Events valde att fortsätta med GP-tävlingar i Målilla. Vidare arrangeras ibland SM-helgen i speedway i Målilla 2009, 2010 och 2011, 2020, 2021.

Framgångarna med Speedwayarrangemangen gjorde att klubben ville utöka repertoaren och därmed kontaktade man STPK för att kolla av intresset och möjligheterna för att köra Tractorpulling på G & B Arena som anläggningen då hette. Mötet resulterade i att man under hösten 2008 påbörjade arbetet med att anlägga en bana på innerplan och den första tävlingen arrangerades sommaren 2009 och ett nytt kapitel i Målilla Motorklubbs historia är påbörjat.

Utvecklingen med att hitta ytterligare arrangemang tog ett stort steg under senhösten 2009 då klubben undertecknade ett avtal som innebär att man sommaren 2010 arrangerade den första konserten på arenan. Den 3 juli spelade The Beach Boys  i Målilla, några av bandets medlemmar har sina rötter i trakterna kring Målilla. Därmed gör klubben sitt första arrangemang utanför motorsporten. På scenen denna historiska kväll fanns även Sven-Ingvars.

Vid sidan av de stora tävlingarna bedrivs Serieverksamheten med Dackarna, laget är numera ett etablerat topplag i Speedwayens Elitserie och hösten 2007 samt 2021 stod Dackarna åter som Svenska Mästare.

Målilla har alltid varit ett starkt fäste för motorsport och publikintresset har varit stort genom åren. I Elitserien har Dackarna varit med i toppen av publikligan de senaste åren och publikrekordet för serieverksamheten är 9 199personer. Publikrekordet för arenan sattes på Grand Prixtävlingen 2010 då var 12 800 personer på plats.