• Huvudpartners

Tisdag Tis 23 Maj Maj
Tisdag Tis 30 Maj Maj
Tisdag Tis 6 Juni Jun
Tisdag Tis 13 Juni Jun
Tisdag Tis 20 Juni Jun
Onsdag Ons 5 Juli Jul
Tisdag Tis 11 Juli Jul
Tisdag Tis 18 Juli Jul
Onsdag Ons 19 Juli Jul
Tisdag Tis 1 Augusti Aug
Tisdag Tis 5 September Sep
Tisdag Tis 12 September Sep
Tisdag Tis 19 September Sep
Tisdag Tis 26 September Sep
Tisdag Tis 7 Maj Maj
Tisdag Tis 14 Maj Maj
Tisdag Tis 21 Maj Maj
Tisdag Tis 4 Juni Jun
Tisdag Tis 11 Juni Jun
Tisdag Tis 18 Juni Jun
Tisdag Tis 25 Juni Jun
Tisdag Tis 2 Juli Jul
Onsdag Ons 3 Juli Jul
Tisdag Tis 16 Juli Jul
Tisdag Tis 23 Juli Jul
Tisdag Tis 30 Juli Jul
Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

BAUHAUS-ligan startar 11:e augusti

9 juni 2020 11:50

De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige (ESS) har beslutat att starta serien den 11:e augusti. ”Genom att sätta ett datum kan vi börja arbeta med våra samarbetspartners för att hitta lösningar som både får igång sporten och räddar såväl klubbar som våra svenska förare”, säger ESS vice ordförande och medieansvariga Mikael Holmstrand.


Idrotten är fortfarande belagd med förbud att ta emot publik. Dock är signalerna i såväl Sverige som omvärlden att utvecklingen av Coronapandemin nu öppnar för successiva lättnader. Genom att sätta ett datum långt fram ges möjlighet och tid både att arbeta med finansiering och planering av hur säsongen ska kunna genomföras och för att förhoppningsvis möta lättnader i publikförbudet.

– Idrotten i Sverige tillåts nu börja utan publik och i många andra länder är det redan planerat för olika faser där publik successivt tillåts i olika utsträckning på arenorna. Vi ser en sådan utveckling som rimlig även i Sverige, säger ESS vice ordförande och medieansvariga Mikael Holmstrand.

Elitklubbarna kommer dock att planera för en verksamhet som ska gå att genomföra även om publikförbudet står kvar. Det innebär att kostnaderna i klubbarna måste sänkas kraftigt och att en grundläggande finansiering av verksamheten måste säkras. Klubbarna kommer omedelbart att starta ett arbete tillsammans med sina samarbetsparters för att se vilka lösningar som går att hitta och därefter bygga verksamheten därifrån.

– Ingen klubb kommer att riskera sin existens genom att starta säsongen ofinansierad och riskera konkurs. Men samtidigt är det i princip omöjligt att få några intäkter alls utan att starta vilket i än större utsträckning riskerar klubbarnas existens och dessutom sätter våra svenska förare i en mycket besvärlig situation, med risk att ett flertal inte finns kvar nästa år. Givetvis kommer årets laguppställningar se väldigt annorlunda ut och klubbarna kommer första och främst arbeta för att ge så många svenska förare som möjligt chansen att köra, fortsätter Holmstrand.

Planen är nu att genomföra en enkelserie med slutspel. I arbetet fram till ligastart ligger också en tät dialog med förbundet Svemo för att se över vilka eventuella regeländringar som kan komma att krävas för att ligan ska kunna genomföras på ett så sportsligt och ekonomiskt rimligt sätt som möjligt. Klubbarna kommer också att ta fram ett protokoll för att vara redo att möta eventuella krav från myndigheter för att kunna ta emot publik, t.ex. gällande hantering av köer, läktare och kiosker.

– Vi kommer arbeta stenhårt för att vara redo att genomföra en säsong utan publik. Men samtidigt tror och hoppas vi på att nästan steg i lättnaderna av restriktionerna snart kan komma. Det är inte rimligt att vi nu får tillbringa en semester bredvid varandra på campingplatser, stränder och restauranger, men inte ska kunna sitta utomhus på varannan rad på en läktare i höst. Vi hoppas att myndigheterna inom kort ser det ologiska i detta och tar beslut som räddar idrottsrörelsen i Sverige, avslutar Mikael Holmstrand.