• Huvudpartners

Tisdag Tis 23 Maj Maj
Tisdag Tis 30 Maj Maj
Tisdag Tis 6 Juni Jun
Tisdag Tis 13 Juni Jun
Tisdag Tis 20 Juni Jun
Onsdag Ons 5 Juli Jul
Tisdag Tis 11 Juli Jul
Tisdag Tis 18 Juli Jul
Onsdag Ons 19 Juli Jul
Tisdag Tis 1 Augusti Aug
Tisdag Tis 5 September Sep
Tisdag Tis 12 September Sep
Tisdag Tis 19 September Sep
Tisdag Tis 26 September Sep
Tisdag Tis 7 Maj Maj
Tisdag Tis 14 Maj Maj
Tisdag Tis 21 Maj Maj
Tisdag Tis 4 Juni Jun
Tisdag Tis 11 Juni Jun
Tisdag Tis 18 Juni Jun
Tisdag Tis 25 Juni Jun
Tisdag Tis 2 Juli Jul
Onsdag Ons 3 Juli Jul
Tisdag Tis 16 Juli Jul
Tisdag Tis 23 Juli Jul
Tisdag Tis 30 Juli Jul
Tisdag Tis 6 Augusti Aug
Tisdag Tis 13 Augusti Aug

Förutsättningarna klara för året säsong av BAUHAUS-ligan i speedway

29 juni 2020 10:00

De svenska elitklubbarnas samarbetsorganisation Elitspeedway Sverige (ESS) har de sista veckorna arbetat intensivt med detaljerna inför den kommande säsongen och är nu klara med såväl körschema som regler. Samtidigt står det klart att Smederna väljer att inte komma till start. ”Vi är väldigt nöjda med den lösning vi nått fram till för de åtta klubbar som utgör årets serie och ser fram emot en spännande säsong”, säger ESS vice ordförande och medieansvariga Mikael Holmstrand.


ESS har arbetat hela våren, både internt och tillsammans med förbundet Svemo, för att hitta förutsättningar för att kunna genomföra en säsong trots Coronapandemin. Regelmässigt kommer säsongen innebära matcher med sex förare i varje lag istället för sju som är brukligt. Lagen kommer få större möjligheter att förändra sina trupper under säsongen och serien kommer att köras som en enkelserie plus en extra ”derbyomgång” för att alla lag ska få lika många hemma- och bortamatcher i grundserien. Efter det följer slutspel med kvartsfinal, semifinal och final. Som tidigare kommunicerats startar serien tisdagen den 11:e augusti.

– Vi har skapat möjligheter för en sportsligt och ekonomiskt bra säsong. Givetvis är det annorlunda förutsättningar i år och både regler och laguppställningar behöver anpassas. Men det är supportrar, sponsorer och förare givetvis väl medvetna om utifrån hur samhället ser ut just nu. Samarbetsklimatet för att få till detta har varit väldigt gott från alla dessa parter, säger ESS vice ordförande och medieansvariga Mikael Holmstrand. Klubbarna har de senaste veckorna arbetat hårt med sina lokala förutsättningar och sponsorer för att kunna bygga förartrupper som är ekonomiskt hållbara även med uteblivna publikintäkter.

– Responsen från våra samarbetspartners har överlag varit väldigt positiv till våra ansträngningar för att komma igång och det är vi mycket ödmjuka inför. Vi kommer fortsätta arbeta fram till seriestart för att hitta så bra lösningar som möjligt för alla sponsorer. Skulle vi få möjlighet att även ta emot publik under hösten är det en bonus, fortsätter Holmstrand. Samtidigt har klubbarna också fått ett välkommet bidrag ur det stöd från Riksidrottsförbundet som idrottsrörelsen får dela på för att kunna hålla verksamheterna igång. Totalt får varje klubb 560 000 kr.

– Vi är såklart glada över detta stöd som skapar en grundtrygghet för klubbarna, men det har inte varit avgörande för att vi ska kunna komma till start. Vi känner alla att det förpliktigar att vara en del av högsta serien i en idrott. Vi har ett TV-avtal med C More som är bra för sporten och vi har ett ansvar mot supportrar och sponsorer. Men inte minst också ett ansvar mot våra förare och då främst de svenska som måste få möjlighet att åka och få intäkter för att kunna fortsätta sin verksamhet. Klubbarna har visat en fantastisk samarbetsvilja och vi är stolta över att ha hittat gemensamma lösningar detta speciella år, avslutar Mikael Holmstrand.